Вендичанська СЗШ І-ІІІ ступенів, гімназія смт. Вендичани Петровська Надія Юріївна вчитель англійської мови Тема досвіду: Впровадження нових активних способів і форм навчальної діяльності учнів на уроці іноземної мови з метою забезпечення комунікативної спрямованості навчання Автор: Петровська Надія Юріївна Сфера застосування: Загальноосвітня школа, 1-11 класи Актуальність: Стрімкий розвиток високих технологій та економіки тісно пов'язаний з іноземною мовою, як ведучим засобом міжнародного спілкування. Мова стала доступною для більшості людей в тій чи іншій мірі. Все це посилює мотивацію людей, що бажають вивчити англійську мову, як основний засіб міжнародного спілкування та наукових досліджень. Багато спеціалістів в різних галузях науки, бізнесу, техніки, культури та інших сфер людської діяльності потребують негайного навчання іноземній мові. В першу чергу іноземна мова, а саме англійська, необхідна їм виключно функціонально, тобто для використання в різних сферах життя суспільства, як засіб реального спілкування з жителями інших країн. Великі зміни відбуваються у навчанні: кардинально переглядаються способи та методи навчання. У зв'язку з цим, проблема використання ефективної методики викладання англійської мови є досить важливою.В середній школі навчання спілкування визначається як процес, який забезпечує передачу цінностей суспільства, вплив учителя на учня як об'єкт не тільки навчання, але й виховання та розвитку. Навчання здійснюється під час взаємодії суб'єктів цих діяльностей - учителя й учня на чітко визначеному програмою матеріалі: сфери, теми, ситуації спілкування, мовні засоби, форми, методи організації спілкування тощо. Наукові концепції та теорії: Комунікативна методика, як зрозуміло вже з її назви, спрямована саме на практику спілкування. Ця методика вже давно чудово працює в США та Європі. Але буде невірно думати, що комунікативний метод призначений тільки для «світської» бесіди. Професіонали певної галузі регулярно читають публікації зі своєї тематики в іноземних виданнях. Якщо вони володіють багатим словниковим запасом, вони легко орієнтуються в текстах, однак їм досить важко підтримувати бесіду з іноземним колегою. Отже, комунікативний метод призначений для зняття страху перед спілкуванням. Останнім часом спостерігається вагома інтеграція комунікативного методу в систему мовної освіти України. Основна ідея Комунікативний підхід до навчання іноземних мов передбачає формування уміння використовувати мову в реальній ситуації спілкування для досягнення взаєморозуміння між людьми. Технологія реалізації ідеї: Комунікативне направлення навчання англійській мові потребує всіх компонентів учбового процесу. Найбільш повноцінно цей метод реалізується в тому випадку, коли вчитель використовує нетрадиційні методи комунікативного спілкування. Досить цікавими є методи, що стимулюють активну розумову діяльність і спонукають учня висловлювати свої думки англійською мовою. Одним з таких прийомів в методах комунікативного спілкування є комунікативне завдання. Основним принципом комунікативно-орієнтовного навчання є мовна діяльність. Люди повинні навчитись вирішувати реальні та нереальні завдання спільної діяльності за допомогою іноземної мови. Цей підхід представляє собою реалізацію такого способу навчання, при якому здійснюється систематизоване, співвідносне та упорядковане навчання англійській мові як засобу спілкування в умовах модульованої мовної діяльності на заняттях. Комунікативний підхід передбачає систему загальної діяльності; систему мовної діяльності; систему мовного спілкування (комунікації); систему власне самої англійської мови; системне співвідношення англійської та рідної мов; систему мовних механізмів (мовне сприйняття, мовна взаємодія і т.ін.); текст як систему мовних продуктів; систему структурно-мовних утворень (монолог, діалог, монолог в діалозі, різні типи мовних висловів та повідомлень і т.ін.); процес опанування англійською мовою; структуру мовної поведінки людини. В результаті такого підходу формується, реалізується та діє система володіння англійською мовою в навчанні. Комунікативна методика може бути інтегрована з деякими традиційними елементами викладання англійської мови. Ця методика передбачає максимальне заглиблення учня в мовний процес, що досягається за допомогою зведення апеляції учня в рідній мові до мінімуму. Основною метою цієї методики є навчити учня спочатку вільно розмовляти англійською мовою , а потім думати нею. Важливо і те, що механічні репродуктивні вправи також відсутні; замість них з'являються ігрові ситуації, робота з партнером, завдання спрямовані на пошуки помилок, порівняння та співставлення, що підключають не тільки пам'ять, але і логіку, вміння мислити аналітично та творчо. В підручниках наводяться приклади саме з англо-англійського словника, а не з англо-українського, німецького, італійського і т.ін. Такий комплекс допоможе створити англомовне середовище, в якому повинні «функціонувати» учні: спілкуватись, читати, брати участь в рольових іграх, висловлювати свої думки, робити висновки. Такий метод орієнтований на розвиток не тільки мовних знань, але й також на креативність та загальний кругозір учня. Мова тісно пов'язана з культурними особливостями країни, тому країнознавчий аспект є досить важливим. Людині необхідно дати можливість легко орієнтуватись в полікультурному оточенні, і це легко здійснюється за допомогою такого чинника як англійська мова. Під час складання комунікативних завдань необхідна велика кмітливість та винахідливість. Дуже важливо будувати їх на цікавому матеріалі реальної дійсності, мобілізуючи також фантазію учнів. Вчитель повинен мати велику кількість (базу) цікавих випадків, які можна використати у своїх завданнях, що підвищують тонус спілкування та стимулюють мовну творчість. Форми, методи, прийоми, засоби: Більшість комунікативних завдань базуються на драматизаціях, що є точною моделлю істинного спілкування. Річ в тому, що різні колізії - фантастичні, казкові, психологічно завжди мотивовані та актуальні, в них завжди все відбувається тут і зараз, а це дуже пожвавлює їх та сприяє засвоєнню матеріалу. В комунікативних завданнях можуть бути використані постійні персонажі: герої книг, автор, читач, популярні персонажі кіно, театру, репортер, журналіст і т.ін. Їх мовна поведінка визначається їх професією, характером, життям. Прикладами нетрадиційних методів можуть бути: «круглий стіл», «дискусія», «рольова гра», «скетч» і т.ін. Отже, всі методики звичайно спрямовані на розвиток чотирьох навичок: читання, письма, говоріння та аудіювання. При цьому великий акцент робиться на використанні аудіо-, відео- та інтерактивних ресурсів. Завдяки різноманітності методичних прийомів формуються навички, які необхідні людині в сучасному діловому житті (вміння робити доповідь, проводити презентації, вести переписку і т.ін.). Важливим у складанні курсів навчання є використання автентичного матеріалу, стилістики, намагання показати «ситуативну» та «живу» англійську мову через «життєві» приклади напівреальних персонажів. Результат застосування: Апробована практична система роботи з проблеми Критерії ефективності: Комунікативна методика навчання англійській мові є найбільш ефективною, особливо коли мова іде про організацію навчання у навчальних закладах. Реалізація цієї методики повністю буде залежати від бажання, компетенції та ерудиції вчителя. На уроці необхідно закласти основи володіння англійською мовою саме як засобом спілкування, що відкриває можливість переходу від розглядання англійської мови як об'єкту вивчення до використання її на практиці, як корисного інструменту. Вміння залучити учнів у процес активного засвоєння англійської мови є справою досить складною і в багатьох випадках визначається намаганням учнів надбати та вдосконалити свої мовні вміння та навички. Нетрадиційні методи стимулюють учнів до проявлення мовної активності і в цьому їх привабливість та пріоритетна значимість. 1. Технологія вимагає підбору завдань та видів діяльності між учнем та вчителем (час говоріння учителя повинен бути зведений до мінімуму); 2. Пошуку раціональних матеріалів Наукові джерела • Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 • Державний стандарт початкової загальної освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 р. №462 • http://osvita.ua/languages/article/5771/ • http://www.teachingenglish.org.uk/knowledge-database/communicative-approach • Коммуникативное обучение иноязычной культуре: Сборник научных трудов. Выпуск 4. - Липецк, 1993. • Коммуникативность обучения - в практику школы / Под ред. Е.И.Пассова. - М., 1985. Творчий звіт вчителя англійської мови Петровської Н.Ю. Я, Петровська Надія Юріївна, вчитель англійської мови Вендичанської СЗШ І-ІІІ ступенів, гімназії . Закінчила ВДПУ ім. М.Коцюбинського у2000 році за спеціальністю українська мова і література та зарубіжна література, а в 2008 році закінчила інститут іноземних мов ВДПУ ім.М.Коцюбинського за спеціальністю англійська мова. З 21 по 31 серпня 2012 року пройшла курси підвищення кваліфікації у черговому порядку, захистила курсову роботу на тему « Розвиваючі ігри як метод розвитку комунікативних навичок у початковій школі». Атестуюсь втретє. У квітні 2009 року встановлено кваліфікаційну категорію «спеціаліст 1 категорії». Згідно поданої заяви претендую на встановлення кваліфікаційної категорії « спеціаліст вищої категорії». Володію інноваційними освітніми методиками і технологіями: - Пояснювально-ілюстративні( в основі дидактичні принципи Я.А.Коменського); - Технології організації групової навчальної діяльності( Й.Песталоцці); - Проектні технології( Дж.Дьюї, В. Кілпатрік); - Створення ситуації успіху(А.Бєлкін); - Сугестивна технологія( В. М'ясищев); - Ігрові технології навчання(Б.Нікітін); - Технології комунікативного навчання іноземно-мовної культури(Є.І.Пассов); - Комп'ютерні технології навчання; - Система розвиваючого навчання з напрямком на розвиток творчих якостей особистості(І.Іванов); активно їх використовую та поширюю у професійному середовищі; володіють широким спектром стратегій навчання: 1. Дедуктивне( пряме) навчання: опитування, покази, демонстрації; 2. Інтерактивне(взаємодіюче) навчання: робота в малих навчальних групах, що співпрацюють між собою, тренінги. 3. Індуктивне( грунтується на досвіді учнів): ігри: рольові, сюжетні, розвиваючі. 4. Самостійне навчання: письмові роботи( твори, листи, запрошення), проекти, реферати, домашні завдання. Продукую оригінальні, інноваційні ідеї( проведення зустрічей, під час проведення семінарів). Застосовую нестандартні форми проведення уроку:
- Уроки із зміненим способом організації: захист ідей, взаємоконтролю.
- Уроки, пов'язані з фантазією: урок-казка, театралізація.
- Уроки, що імітують які-небудь види діяльності: урок-подорож, похід на День народження.
- Уроки з ігровою змагальною основою: вікторина, брейн-ринг, олімпійські ігри.
- Уроки з трансформацією стандартних способів організації: залік, семінар.
- Уроки з оригінальною організацією: урок-монолог.
Активно впроваджую форми та методи організації навчально-виховного процесу, що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів( проектний метод). Створила методичний посібник « Від проекту – до успіху». Вношу пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу.(Внесла пропозиції на методичній комісії вчителів англійської мови щодо використання методики “кольорового читання” під час навчання техніки читання у початковій школі.) За міжатестаційний період мною було виконано таку роботу: 1. Методичні розробки; 2. Відкриті уроки; 3. Позакласні заходи; 4. Виховні заходи; 5. Створено банк контрольних робіт по класах; 6. Проводилась робота з обдарованими учнями. Володію умінням чіткої постановки цілей на уроці та вміло реалізовую намічені цілі і задачі уроку під час навчального процесу. Забезпечую мотиваційний компонент уроку, добираю цікаві завдання для розкриття теми. Використовую зорову наочність у вигляді різноманітних картинок, флеш-карток, таблиць: опорних та граматичних, лексичних, презентації. Реалізую принцип інтеграції знань, забезпечую належне середовище для вибору завдань. Впроваджую інтерактивні методи навчання. Кооперативне навчання: у малих групах- обличчям до обличчя; фронтальне навчання: спільна робота всього класу- мозкова атака, мікрофон; навчання в грі: рольові ігри, імітація, асоціації. володію методикою проведення сучасного уроку. Завжди слідкую за морально-психологічною атмосферою на уроці, має місце проект на уроках , під час серії відкритих уроків за темою «Хобі», «Природа». Чітко дотримуюсь гігієнічних вимог до уроку, проводжу фізкультхвилинки, слідкую за осанкою учнів. Оптимально реалізую рефлексивно-оцінний етап уроку, дотримуюсь диференціації домашнього завдання, формую уміння самостійності учнів, а це, в свою чергу, призводить до результативності уроку. Аналізую плоди своєї праці, володію якісним самоаналізом своєї педагогічної діяльності. Приділяю велику увагу науково-методичній роботі. Протягом 2010-2011 років працювала над проблемою «Кольорове читання у початковій школі». Результатом цієї роботи є авторські таблиці кольорового читання. У 2011-2012 н. р. обрала тему: « Рольова гра на уроках англійської мови.». Результат – фрагмент відеоуроку у 3 класі «Зима» . У 2012-2013 роках працювала над проблемою « Використання комп’ютерних технологій на уроках англійської мови». Формою звіту став відкритий урок з використанням ІКТ на тему «English speaking countries» для творчої групи вчителів району, який увійшов до методичного посібника. У 2013-2014 році працюю над проблемою «Впровадження нових активних способів і форм навчальної діяльності учнів на уроці англійської мови з метою забезпечення комунікативної спрямованості навчання». Результат – матеріали для методичної комісії вчителів англійської мови, відкриті уроки, моніторинг якості знань учнів 5 класів, методичний посібник « Від проекту – до успіху». За міжатестаційний період мною зібрано та систематизовано матеріали самоосвітньої діяльності. Беру активну участь у роботі шкільної методичної комісії вчителів англійської мови та представляю свої напрацювання під час районних методичних об’єднань. Мною розроблені семестрові контрольні роботи для 11 класу(І і ІІ семестри) для районного методичного кабінету. Є членом творчої групи вчителів англійської мови району. Протягом 2012 року разом із творчою групою працювала над проблемою « Гра як елемент комунікативного підходу до вивчення іноземної мови». Результат роботи – співавторство методичного посібника для вчителів району. Систематично поглиблюю свої знання, використовуючи інформацію з посібників, словників, довідників, енциклопедій, інтернетвидань, фахових видань, надаю методичну допомогу колегам у використанні та впровадженні передового педагогічного досвіду через виступи на засіданнях шкільної МК, педагогічних рад, нарад при директорі. Велику увагу приділяю позакласній роботі з предмету. Мої учні є переможцями та призерами олімпіад районного рівня. Четвертий рік поспіль мої учні беруть участь у Всеукраїнському конкурсі знавців англійської мови « Пазл». У 2012 році Подлєснов Олексій, учень 4 класу виборов 3 місце на Всеукраїнському рівні, а Чорна Вікторія у 2013 році здобула 1 місце на Всеукраїнському рівні. Мої учні беруть також активну участь у МАН, досліджуючи цікаві теми, як от «Художньо-стильова характеристика мистецтва 19 століття» - 2013 рік, «Інтернет та глобалізація під час вивчення англійської мови»- 2012 рік. Усі мої учні –випускники 2013 року за результатами ЗНО стали студентами ВУЗів державної форми навчання і успішно навчаються. 60 % з них обрали професію вчителя. Фрасинюк Світлана стала студенткою ВДПУ ім. М. Коцюбинського і обрала спеціальність « англійська філологія». Я з моїми учнями беремо також участь і в міжнародних проектах: «My city and me”, “ Greeting card exchange”. Результатом роботи є спілкування у мережі Інтернет англійською мовою, листування з дітьми Литви, Росії, Білорусії, Аргентини, Китаю, Словенії, Канади, обмін презентаціями про рідне місто, село. Така робота підвищує рівень мовивації школярів, розвиває бажання вивчати англійську мову, розширює кордони дружби. Гурток «Співдружність», яким я керую з вересня 2013 року представив свою роботу на міжрайонній зустрічі євроклубів « Зоряне сяйво країн Європи» та зустрічі з євроклубівцями у селі Лучинець сусіднього Мурованокуриловецького району. Гуртківці створили фільм « Наш євроклуб», започаткували «книгу відгуків» та фотоальбом «Євроклуб « Співдружність». Працюю над розвитком навчально-технічної бази кабінету. Мною зібрано матеріали по темах, які вивчаються: «topics”, флеш картки, тематичні папки, граматичні матеріали, авторські вірші англійською мовою, проектні роботи учнів. Маю публікації у районній пресі, відіслано авторські матеріали до фахового журналу « Англійська мова та література». Представляю своє «Портфоліо». За міжатестаційний період маю нагороди у формі грамот районного відділу освіти, диплома, сертифікатів, виданих дирекцією школи. Планую провести свято англійської мови для учнів 1их класів з метою підвищення мотивації навчання .
|